Menakar Minat Beli Tiket Sepakbola Pengguna Aplikasi Mobile PSISFC+ Berbasis Persepsi Kemanfaatan dan Persepsi Kemudahan
Abstract
The research aims to measure the interest in buying football tickets of PSISFC+ mobile application users based on the perception of usefulness and convenience in Semarang City. The method used in the study is quantitative. Sampling using the purposive sampling method so that the number of samples in this study was 85 respondents obtained from the results of distributing questionnaires to respondents via Google forms. Data analysis used the Partial Least Square (PLS) approach assisted by SmartPLS software version 3.29. IBM SPSS 26 software. The number of research samples was 85 PSIS football supporters. The results of the research show that partially there is a positive and significant influence between the perception of usefulness and the perception of convenience on the interest in buying football tickets of PSISFC+ mobile application users in Semarang City. Simultaneously there is a positive and significant influence between the perception of usefulness and the perception of convenience on the interest in buying football tickets of PSISFC+ mobile application users in Semarang City.
Kata Kunci: benefits, convenience, interest, PSIS
Full Text:
PDFReferences
A’la, C. N. (2021). Pengaruh Persepsi Kemudahan Penggunaan, Efektivitas dan Risiko Terhadap Minat Bertransaksi Menggunakan Financial Technology(Fintech) (Studi Pada Masyarakat Kota Medan). Universitas Islam Negeri Sumatera Utara.
Alalwan, A. A., Dwivedi, Y. K., Rana, N. P. P., & Williams, M. D. (2016). Consumer adoption of mobile banking in Jordan: Examining the role of usefulness, ease of use, perceived risk and self-efficacy. Journal of Enterprise Information Management, 29(1), 118–139. https://doi.org/10.1108/JEIM-04-2015-0035.
Ariwibowo, J., Putra, D., Nugroho, & Adhi, M. (2018). Pengaruh Trust Dan Perceived of Risk Terhadap Niat Untuk Bertransaksi Menggunakan ECommerce. Nominal, Barometer Riset Akuntansi Dan Manajemen, 2(1), 11–35. https://doi.org/10.21831/nominal.v2i1.1646.
Asja, H. J., Susanti, S., & Fauzi, A. (2021). Pengaruh Manfaat, Kemudahan, dan Pendapatan terhadap Minat Menggunakan Paylater: Studi Kasus Masyarakat di DKI Jakarta. Jurnal Akuntansi, Keuangan, Dan Manajemen, 2(4), 309–325. https://doi.org/10.35912/jakman.v2i4.495
Bangkara, Rajendra Prasada dan Ni Putu Sri Harta Mimba. (2016). Pengaruh perceived usefulness dan perceived ease of use pada minat penggunaan internet banking dengan attitude toward using sebagai variabel intervening. Diambil dari : (https://ojs.unud.ac.id/index.php/Akuntansi/article/view/21551)
Christiani, M. F., & Immanuela, I. (2021). Pengaruh Persepsi Kebermanfaatan, Persepsi Kemudahan Dan Persepsi Keamanan Terhadap Minat Menggunakan E-Banking Pada Nasabah Bank Di Madiun. 09(03), 220–232.
Fifaldyovan, M. I., & Supriyanta. (2021). Determinan Minat Penggunaan Fintech. Jurnal Manajemen Pelayaran Nasional, 4(2), 11–17. http://jurnal.apnsurakarta.ac.id/index.php/muara
Nada, A. R., Suryani, & Siwi, N. (2021). Pengaruh Citra Perusahaan, Harga, Dan Promosi Terhadap Minat Menggunakan Hasanah Card Bank Bni Syariah Depok. Ekonomi Dan Bisnis Islam, 6(2), 125–140.
Nasir, F. (2021). Pengaruh Persepsi Kemudahan Penggunaan, Efektivitas dan Risiko Terhadap Minat Bertransaksi Menggunaka Aplikasi OVO Studi Pada Mahasiswa S1 Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa. Jurnal Investasi, 7(1), 36–43.
Novalia, P., Purnamawati, I. G. A., & Wahyuni, M. A. (2019). Pengaruh Persepsi Kebermanfaatan, Kemudahan, Dan Kepuasan Wajib Pajak Orang Pribadi Terhadap Penggunaan E-Billing. Jurnal Ilmu Dan Riset Akuntansi, 1(1), 218–229. http://jurnalmahasiswa.stiesia.ac.id/index.php/jira/article/view/2836/2846
Prasetya, H., & Putra, S. E. (2020). Pengaruh Persepsi Kemudahan Penggunaan,Manfaat Dan Risiko Terhadap Minat Menggunakan Uang Elektronik Di Surabaya. Jurnal Dinamika Ekonomi & Bisnis, 17(2), 151–158.https://doi.org/10.34001/jdeb.v17i2.1340
Prasetya, I. G. B. I., & Purnamawati, I. G. A. (2020). Pengaruh Nilai Harga, Motivasi Hedonis, Kebiasaan Dan Daya Tarik Promo Terhadap Minat Menggunakan Mobile Payment OVO. Jurnal Akuntansi Profesi, 11(1), 148–158.
Purnamawati, I. G. A., & Nugraha, I. G. B. B. (2021). Perception on Usability and Risk of E-Business Platform for Women Managed Small and Medium Weaving Enterprises. International Journal of Social Science and Business, 5(4), 459. https://doi.org/10.23887/ijssb.v5i4.39512
Putri, K. A. M. P., Yasa, I. N. P., & Wahyuni, M. A. (2018). Pengujian Technology Acceptance Model (TAM) Terhadap Kepatuhan Wajib Pajak Pengguna Samsat Online (Studi Pada Kantor Samsat Kabupaten Buleleng). Jurnal Ilmiah Mahasiswa Akuntansi) Universitas Pendidikan Ganesha, 9(2), 2614–1930. www.kemenkeu.go.id/
Rekarti, Endi & Hertina, Lilis. (2014). Beberapa Faktor yang berpengaruh terhadap Minat Beli Online pada Situs Jual Beli Tokobagus.com. Jurnal Ilmu Ekonomi dan Sosial. Jilid 2, Nomor 3.
Rodiah, S., & Melati, I. S. (2020). Pengaruh Kemudahan Penggunaan, Kemanfaatan, Risiko, dan Kepercayaan terhadap Minat Menggunakan Ewallet pada Generasi Milenial Kota Semarang. Journal of Economic Education and Entrepreneurship, 1(2), 66. https://doi.org/10.31331/jeee.v1i2.1293
Sari, Hasrini & Setiaboedhi, AP. (2017). Faktor-Faktor Yang Memengaruhi Minat Beli Pangan Organik Melalui Situs Online. Journal.ipb.ac.id E-ISSN : 2407-2524 No.10.17358/JMA.14.154
Sari, M. A., Listiawati, R., & Vidyasari, R. (2019). Analisa Pengaruh Daya Tarik Promosi, Persepsi Kemudahan, Persepsi Manfaat, Persepsi Keamanan Terhadap Minat Penggunaan E-Wallet: Studi Kasus Produk Gopay Dan Linkaja Pada Masyarakat Epngguna Di Wilayah Jabodetabek. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 18(2), 126–134.
Setiawan, A., Rofingatun, S., & Patma, K. (2020). Pengaruh Persepsi Kemudahaan Penggunaan, Efektivitas, Risiko Terhadap Minat Dan Penggunaan Financial Technologi (Fintech) Dengan Minat Sebagai Variabel Mediasi. Jurnal Akuntansi Dan Keuangan Daerah, 15(2), 35–48. https://doi.org/10.52062/jakd.v15i2.1623
Yogananda, A. S., & Dirgantara, I. M. B. (2017). Pengaruh Persepsi Manfaat, Persepsi Kemudahan Penggunaan, Kepercayaan dan Persepsi Risiko Terhadap Minat Untuk Menggunakan Instrumen Uang Elektronik. Diponegoro Journal of Management, 6(4), 1–7. https://ejournal3.undip.ac.id/index.php/djom/article/view/17947
Yudantara, I. G. A. P., & Yasa, I. N. P. (2020). Determinant Use of Behavior Online Shopping Information System. Advances in Economics, Business and Management Research, 158(Teams), 413–419. https://doi.org/10.2991/aebmr.k.201212.058
Refbacks
- There are currently no refbacks.


